torsdag 27 januari 2011

Dagens goda gärning - försök till marknadsupprensning

Idag har jag anmält ComHem för konsumentverket. Det tog två minuter tack vare emailmöjligheten, och känns lite högtidligt.

Ärende: Felaktig prisinformation

Meddelande: Hej!

Jag vill anmäla följande reklam till er: Comhem säljer (i likhet med många andra) abonnemang med en bindningstid på 12 eller 24 månader, men annonserar bara med priset under de första rabatterade 6 månaderna.

Det är inte korrekt, och även om man senare får reda på de exakta villkoren har man i det första ögonblicket fått en mer fördelaktig känsla än vad erbjudandet egentligen motiverar. Reklambranschen vet att det första intrycket är det viktigaste.

Möjligen skulle de få annonsera med medelvärdet - totalsumman utslaget över bindningstidsmånaderna. Dokumentation: screenshot av comhems hemsida idag 2011-01-27.


Medan jag var igång bollade jag in ett förslag till socialdemokraterna på Twitter att göra sånt här otyg olagligt. Få se om de nappar.

2 kommentarer:

comhemab sa...

Hej,

Vi anser att vi är tydliga i vår kommunikation runt priser. Vi är tydliga med vilka bindningstider som gäller samt att ett eventuellt kampanjpris enbart gäller under en viss tid.

Du får gärna ge mig länken till den specifika sida som du anser är otydlig så vi kan säkerställa att vi inte missat något ställe som bör uppdateras.

Hälsningar,
Ola Eriksson
ansvarig sociala medier
Com Hem

Martin Björnsson sa...

Hej Ola - Tack för svar!

Här är dokumentationen jag skickade till Konsumentverket: en screenshot av er hemsida 2011-01-27.

http://bit.ly/gykfsL

Texten är:
"Bredband XXL 100 nu för endast 199:-/mån!
Bredband XXL 100 - snabbt bredband, även uppströms. Laddar snabbt ner filer som musik och film. Dessutom telefoniabonnemang fritt i 6 mån. "

Sen följer en länk till erbjudandet, där det förvisso stod
"Bredband XXL 100 199 kr/mån i 6 månader." - men det tycker jag inte räcker. Dels har man, som jag skrev, redan fått ett oförtjänt bra intryck vid första titten och investerat lite mental rörelseenergi i det här, rörelseenergi som ofta gör att man ändå fullföljer köpet.

Och dessutom tycker jag att det suger att det inte står ens i andra länknivån vilken bindningstid det är och vilket pris som gäller då, det måste man klicka sig ner till tredje länknivån för att se. Vilket gör det onödigt skitjobbigt om man ska klicka omkring sådär hos alla leverantörer för att jämföra.

Helst hade jag sett att man måste skylta med jämförpriser överallt - ett medelvärde per månad över hela perioden. Först då blir det möjligt att jämföra ordentligt.