torsdag 10 maj 2012

Medborgarförslag: Gör reklam för, och med, lokal kultur!

Så, nytt medborgarförslag inskickat. Spänd förväntan över hur det ska tas emot. Såhär lyder texten:
Linköpings kommun bör göra reklam på 
1) förstasidan på www.linkoping.se 
2) monitor på resecentrum
3) fler bra ställen som man kontrollerar
om ALLA lokala evenemang under dagen som man har kännedom om - med data från pagang.info, och helst också samarbeten med fristående evenemangsguider och andra källor för att få ett så brett utbud som möjligt.
Reklamen ska vara i form av en överblickbar lista som effektivt svarar på frågan: "Vad kan jag göra i Linköping idag?" 
Kommunens egna evenemang via till exempel Arenabolaget ska också vara med i flödet i samma storlek som alla andra, liksom både finkultur och krogevenemang, sporthändelser av olika storlek, från LHC:s matcher till lokalsport, kommersiella saker och gratissaker, ALLA möjligheter för dagen. 
Detta är den bästa slags reklam Linköpings kommun kan göra för sig själv. Reklam för bara Kommunens egen verksamhet läser folk inte - i stället bör man handgripligen visa alla de stora möjligheterna man har både som konsument och som producent i Linköping. En kommun som fokuserar på att visa detta är en intressant kommun att flytta till - för de som vill starta saker, och för de som vill uppleva saker, och de som vill båda. 
På monitorn/hemsidan kan strax intill också visas annonser från nystartade lokala företag, för att hjälpa dem igång. Det sägs att man måste finnas tre år i Linköping innan folk vet om det - det är livsviktigt att ändra på detta, så att nya uppstarter kommer ut till folks medvetande innan de dör. Detta är egentligen samma sak i en annan domän, att visa upp det som är nytt och fräscht i stan, och det som folk här väljer att starta av egen fri vilja.
Detta är ett effektivt sätt att få ner trösklarna till "marknaderna" i Linköping och förbättra jordmånen för både nya små företagare och nya kulturproducenter, som sen kan växa och bli stora - eller i alla fall under tiden glädja många Linköpingsbor, inspirera andra till att också starta med något, och visa sig som en intressant stad som nytt intressant folk vill flytta till. 
Det här är också ett väldigt billigt sätt för kommunen att stödja såna aktörer med nånting som är oerhört värdefullt för dem. Kommunen är en stor organisation och har därför en stor "synlighet" utåt att utnyttja för sån här reklam - många passerar resecentrum och www.linkoping.se. Och tillräckligt mycket data samlas redan, så det handlar bara om att exponera den där många ser den. 
/Martin Björnsson
‘I like to tell city leaders that finding ways to help support a local music scene can be just as important as investing in high-tech business and far more effective than building a downtown mall’ 
Richard Florida: The rise of the creative class: and how it’s transforming work, leisure, community, and everyday life. Basic Books, New York.(p 229).

Inga kommentarer: