onsdag 20 maj 2009

Yes! Till och med *den* vägen går att svänga om till framtiden!

En sak som som gör mig riktigt oroad i diskussioner om energiinvesteringar är när det ser ut som om man kommer att bygga in sig i en återvändsgränd som man inte kommer att kunna ta sig ur, eftersom man låst in så mycket pengar och prestige att man inte kan tänka om. Kolkraft har hittills varit i den kategorin för mig.

Men nu har nån kommit på den egentligen rätt uppenbara idén att kolkraftverk faktiskt kan eldas med biobränsleinblandning, och att det till och med skulle kunna vara en vettig väg till att göra Europas kraft grönare, och det rätt snabbt också.

Så, snart verkar snart sagt alla vägar som man käbblar om vara modifierbara till att leda till en grönare framtid.

Utom fissionskärnkraft, som vad jag har sett (motbevisa mig gärna) fortfarande är ett i längden ohållbart och i grunden omodifierbart monlitiskt monster med inbyggda säkerhetsrisker (och därmed nödvändig sekretess och hemlighetskultur), inte minst kopplade till globala energiberoenden (jämför hur Ryssland nu kan sätta press på folk via sina naturgasleveranser), och kärnvapenspridning.

Precis som på Internet är finmaskiga nätverk och stor andel lokalproduktion framtiden inom energi, det är jag helt övertygad om. Det är helt enkelt mer redundant, mer robust och mer demokratiskt.

Inga kommentarer: