måndag 18 maj 2009

Zaremba i Tornedalen

Jaha. Det var väl det man kunde tro. Leve Zaremba, igen. Han har ännu en gång visat att det finns grävande journalister med ryggrad kvar i det här landet. Jag håller inte alltid med honom, men jag beundrar hans envishet och ständiga vilja att lysa upp saken från ett annat håll.

Nu har han gjort vad ingen annan gjort, och faktiskt gått och pratat med den där zigenarfamiljen som enligt samstämmiga media "hållit en hel by i skräck" i byn Vojakkala i Tornedalen. Och med människor runtomkring som har en annan bild av dem än den som kommit fram hittills.

Sonen som till slut tog till yxan när hans beväpnade och kriminelle granne hade skändat hans mors grav är alltså förmodad aspergare, zigenare och lämnad med fullt ansvar för sin egen "integration" i en Tornedal där listan med släktens fiender förs över från far till son i bastun. (Erkänns, det sista är min fördom om Tornedalen utifrån Populärmusik från Vittula och säkert draget till sin spets, men de Tornedalingar jag pratat med har intygat att Mikael Niemi ibland är alldeles för nära verkligheten för att vara riktigt rolig för dem.). Och dessutom baktalande både från press och lokala politiker. Alla tänkbara underlägen rolled into one, intersektionalitetsteoretikers värsta skräckexempel. Nån som tror att det kommer att gå bra?

Och om jag inte, som vissa kommentatörer på andra bloggar om det här föreslår, genast flyttar till Tornedalen för att visa att jag visst skulle kunna tänka mig att bo granne med den här familjen beror det mer på olika aspekter av Tornedalen än på familjen. Jag har oftast i mitt liv funnit de som stått utanför mindre problematiska än de som är alldeles för benägna att hålla sig innanför genom att utesluta andra. Och Zaremba har ju också lyckats intervjua folk i grannskapet som verkar tycka detsamma.

Jag påstår inte heller att det är lätt att lösa såna här problem. Men det är viktigt att förstå alla sidor och göra ett seriöst försök. Att ta ansvaret för att göra förklaringen så mångnyanserad som den behöver bli för att man ska kunna komma fram till en lösning. Här har man i stället jobbat stenhårt på att göra den så enkel och polariserad som möjligt - och längs den vägen finns ingen lösning annat än våldsdåd, här likaväl som på Balkan.

Inga kommentarer: